Website Jacques Bazen
IJzeren Poort/Portile de Fier

Menu

Bezoek aan de IJzeren Poort, mei 2010


De IJzeren Poort stond al erg lang op mijn verlanglijstje om te bezoeken, eigenlijk al sinds ik lang geleden "Le pilote du Danube" van Jules Verne gelezen heb. Hoe mooi ik het boek ook vond, ik was vooral geÔnteresseerd in het doorsnijden van een rivier door een bergketen heen. Dat is iets wat ik nog niet vaak gezien heb, en de IJzeren Poort stelde niet teleur, het is een prachtig gebied. Wel miste ik de stroomversnellingen waarvan ik gelezen had. Maar al snel bleek daarvan de reden, er is een enorme stuwdam aangelegd tussen ServiŽ en RoemeniŽ, die eigenlijk de hele Donau in het IJzeren Poort gebied in een soort van stuwmeer heeft doen veranderen. Vandaag de dag is de IJzeren Poort, in het Roemeens Portile de Fier genoemd, een Nationaal Park, en is een traject langs de Donau van ongeveer 135 kilometer.
Ik reed door het IJzeren Poort gebied stroomafwaarts op de Roemeense linkeroever. De kloven in de Karpaten beginnen bij Moldova Veche, Oud Moldova, een klein stadje wat niet een erg levendige indruk maakte. De eerste rivierversmalling is net voorbij Moldova, in de richting van Orsova. Aan de Servische kant van de kloof staat een kasteelruÔne.

Het begin van de IJzeren Poort

RuÔne

Brug naar het eiland Moldova Veche

De donau is hier eigenlijk al een stuwmeer

Roemeense hoofdweg nr.57 vormt de weg over de linkeroever

In de buurt van het dorp Berzasca staan een paar vreemsoortige rotsen in de rivier

Door de stuwdam is het waterniveau in de Donau enorm gestegen, hierdoor zijn een aantal dorpen en zelfs een complete stad (Orsova) verdwenen en hogerop weer opnieuw opgebouwd. Ook het kasteel Trikule is half onder water verdwenen. Het was overigens al een ruÔne, sinds de Ottomanen er huisgehouden hebben.

De erosie van de rivier is goed te merken, op veel plekken zijn landslides of de sporen ervan te vinden. Op sommige plekken is zelfs de weg voor de helft ingezakt, dat is geen goede kwaliteit voor een route nationale, zelfs niet voor Roemeense begrippen, waar toch regelmatig kuilen en gaten het wegdek versieren. Er wordt wel overal gewerkt om de weg te herstellen, het lijkt erop dat het een heftige winter/voorjaar met veel landslides geweest is.

Uitwijken voor een verse landslide

Herstelwerkzaamheden

Hier is een heel stuk van de weg in de afgrond verdwenen

Wordt hier nu gewaarschuwd voor brandende of ontploffende vallende keien?

De Romeinse legioenen staken bij de IJzeren Poort de Donau over, toen ze in 106 na Christus de provincie Dacia aanvielen. Op de plek van oversteken is een monument gemaakt. Het is een soort van Mount Rushmore ding, maar dan het hoofd van Decebal, de koning van DaciŽrs. Decebal verloor overigens de strijd tegen de Romeinen jammerlijk. Hier vlakbij is de Donau op haar smalst, niet meer dan zo'n 150 meter breed.

Decebal hoofd

In de verte is de stuwdam Portile Fier I zichtbaar, het einde van de kloven door het gebergte

Portile de Fier stuwdam nr. I, tegelijk ook een grensovergang tussen RoemeniŽ en ServiŽ